Friday, December 13

Ibu kata dan Aku kata

Ibu kata, tak baik anak dara balik malam-malam
Aku kata, keluar dengan kawan-kawan je.
Ibu kata, kurangkan makan luar. Nanti sakit.
Aku kata, tak makan sangat tapi borak-borak je.
Ibu kata, nanti kan merungut takut gemuk.
Aku kata, borak-borak je tak makan sangat. Mendengus.
Ibu kata, bersihkan diri dulu sebelum tidur.
Aku kata, tak main kotor pun.
Ibu kata, anak dara elok bangun awal pagi.
Aku kata, bukan ada kerja pun bangun pagi.
Ibu kata, pakai pakaian longgar-longgar bila keluar.
Aku kata, pakaian memang dah longgar-longgar.
Ibu kata, kalau nak buat apa-apa fikirkan ibu bapa dulu.
Aku kata, tak buat apa-apa yang salah pun.
Ibu kata, tidur la awal, nanti bangun awal.
Aku kata, banyak kerja tak siap.
Ibu kata, tak kaya pun kalau kerja banyak tapi tak solat.
Aku kata, aku solat je.
Ibu berlalu.
Aku teruskan kerja.
Ibu sudah tidur.
Aku pilu.
Maafkan aku.
Aku banyak menajwab ibu...

Arghh..aku nak teruskan tapi..urghh..sebak dada!

No comments:

Post a Comment

Blog Archive