Wednesday, April 6

doktor kata #part one

Doktor kata, ‘awak tak boleh stress. Sekarang ni awak tak boleh stress. Cuba elakkan stress dalam apa-apa perkara’

Aku kata ‘ehh..dah keje saya memang stress, nak buat mcam mana?’

Doktor kata’ awak kena rehat cukup. Macam mana nak sihat kalau tidur pun awak tak jaga’

Aku kata ‘eh..akhir-akhir ni je saya tak jaga, biasa saya memang hantu tidur’

Doktor kata ‘awak selalu ambik coffee ke? Lain macam je awak ni’

Aku kata ‘ehh..itu dulu. Saya memang hantu coffee. Tapi dah setahun setengah saya tak minum. Betul doc. Kalau saya minum, mesti kafein2 akan terus merebak dalam otak saya. Saya jadi pening’

Doktor kata ‘ awak ni memang batuk sejak bulan lepas lagi. awak kan tahu awak ada keturunan lelah, tak payah la mandi malam-malam. Nanti badan awak sejuk, mudah untuk awak jadi semput’

Aku kata ‘eh..kadang-kadang je saya mandi malam. Tu pun sebab saya berjaga malam, lepas tu saya rasa panas, jadi saya mandi’

Doktor kata ‘awak kena elakkan minum air sejuk atau berais. Kalau badan awak sejuk atau persekitaran awak sejuk, saluran pernafasan awak akan jadi kecik, awak boleh semput tau. Dan lelah tu bila-bila masa saje boleh datang’

Aku kata ‘eh...saya memang dah minum air sejuk. Cuma sekarang ni panas, itu yang saya minum air sejuk’

Doktor kata ‘okla...yang penting awak kena jaga saluran oernafasan awak tu. Awak kena ingat, awak akan tua. Bukan akan muda. Jaga la diri tu.’

Aku kata ‘errr...ye2 doktor. Saya faham. Nak buat macam mana. Dah saya memang macam ni’

Doktor kata ‘awak ni...ish...saya maksudkan, kesihatan tu’

Aku kata ‘ohh..terima kasih docktor...nanti saya datang lagi ye!’

Doktor kata ‘ye..ye..’

Aku kata (dalam hati) ‘aduh..balik nak kena buat apa ni? Jaga saluran pernafasan? Eerrr....?’

2 comments:

  1. haha nsb baik doktor tu xckp, lebih baik awk cari doktor kat tanjung rambutan tu. mungkin masalah awk akan selesai. haha...

    ReplyDelete
  2. haha. ape r cik EA ni.
    avoid cool drinks and minum air suam (pns + sjuk) byk2... tu pn petua awet muda tau.. hehe

    ReplyDelete

Blog Archive