Saturday, May 15

SOMBONG

A : dah solat?

B : huh? (bingung + tak faham)

A : dah solat asar? (lebih spesifik)

B : belum! (selamba)

A : kenapa tak solat lagi? (sopan)

B : jap lagiii.....

A : ohh...ok!

Beberapa minit kemudian....

A : dah solat dah?

B : belum!...jap lagi..

A : kenapa belum?

B : jap lagi..

A : bila?

B : jap lagi laaa...

A : ohh...ok!!!

Beberapa minit selepas itu...

A : dah solat ke belum?

B : hehehe...belum lagiii...jap lagi ye..

A : jap lagi?

B : jap lagi laaa...jangan la marah..;-)

A : hahaha...kelakarla kau nih! (muka serius)

B : huh?( tertanya-tanya dan bingung)

A : ye laa..

B : kenapa? Apa yang kelakar?

A : kau tu laa....tak solat!

B : tak solat pun kelakar ke?

A : habis?..yang kau tak solat lagi kenapa?

B : eh..eh...kejap lagi laaa..memang nak solat pun..

A : pukul berapa dah ni?

B : 6.43 pm!

A : kejap lagi erk?

B : yeee....

A : pukul berapa agak-agak kejap lagi tu?

B : err...

A : hahaha...kan aku dah cakap..kau ni memang kelakar laaa..

B : kelakar?..apa maksud kau?

A : ye laa...memang kelakar laa...

B : maksud kau?

A : pegi la solat dulu...(gaya pujuk)

B : hehehe...yes madam!

A : sengal!

Beberapa minit lagi...

B : kamu...!!

A : yea.....!!!

B : hehehe...apa yang kelakar?

A : hahaha...kelakar sebab kau tak nak solat...kelakar dalam erti kata lain sombong.

B : tak faham la cik kak!

A : tak faham?..hhmmm...

B : yeaaa....!!!

A : maksud aku...kau tu...sombong!

B : aku? Sombong? Mane ada...

A : yelaa...tak nak solat tu sombong la namanya!

B : kenapa pulak?

A : kau sombong sebab tak nak solat...sombong dengan Allah. Allah dah bagi macam-macam kat kau..kau still tak nak solat..tak bersyukur!

B : huh?

A : yela...rezeki yang kau dapat selama ni...rumah, kereta..kerja bagus..gaji pun boleh tahan...tapi sombong. Tak nak solat. Tak nak beribadat. Tak nak tambahkan ibadat. Hidup dah senang tapi sombong.

B : apa kau merepek ni?

A : mana ada merepek..

B : habis tu? Yang kau pegi ungkit semua tu kenapa?..kerja bagus, rumah, kereta bagai..!!

A : itu contoh...yang aku nampak. Dah memang kau senang kan sekarang. Aku bagi contoh tu je..aku pun tak perfect. Tapi aku nak bagitahu je..untuk renungan sama2...tu je! No hard feeling la...

B : ok..

A : please be open...benda lain boleh je open kan!..

B : err...ye2!

A : jangan la terasa hati pulak..aku pun bukan perfect. Sama-sama kita renungkan. Allah beri kita rezeki..tapi kita masih sombong, ego, tak nak solat. Walaupun tak nak buat ibadat lain, solat jangan tinggal. Kalu dah tinggal solat, tak nak solat..memang semua tak jalan laa...Kita sombong, ego...Allah dah beri apa yang kita nak..tapi kita tak nak solat...tak nak syukur kat Dia...

B : err...betul-betul!

A : tu je aku nak bagitahu....

B : baik punye pendekatan kau ye...

A : hehe..untuk sama-sama renung. Sama-sama fikir...

B : rindu pulak aku ngan usrah and qiam dulu-dulu....

A : weekend ni ada qiam...jom la kalau nak join!

B : cantik tu...aku join ok!

A : ok je...boleh je..! kau nak..aku ok je.

B : hehe..ok la babe!..aku nak siap...dah nak maghrib ni..

A : alrite...!!

B : btw..thanx ye!

A : no problem laa...


P/S : yess...berjaya update!

Sila solat sebelum anda disolatkan. Jangan sombong! (PESAN UNTUK DIRI SENDIRI JUGA)

‘Anda disolatkan = anda meninggal dunia dan anda adalah jenazah yang disolatkan’...(betul ke ayat nih?)

No comments:

Post a Comment

Blog Archive